Datum: 6 Feb 2024
Byggfakta DOCU har sammanställt de mest besökta leverantörerna 2023 i Nordens största digitala produktkatalog för byggmaterial. Listan toppas av Wedi, tysk leverantör av våtrumssystem.
– Vi ser många tillverkare och leverantörer inom bad/toalett/dusch finns i toppen av listan, liksom företag kopplade till energieffektivisering, säger Caroline Weinberg, affärsområdesansvarig på Byggfakta DOCU.
Wedi har intagit första platsen på DOCU:s topplista för 2023 och har därmed avancerat från föregående års andraplats.
– Det är vi så klart otroligt stolta över, inte minst att vi som team lyckats ligga i topp två år i rad, säger Lasse Ervolder, ansvarig för Wedi på den skandinaviska marknaden.
Företaget arbetar med golv- och väggkonstruktioner i badrum, kundanpassade lösningar och inte minst implementering av golvvärme i våtrum. I produktsortimentet finns framför allt byggskivor och produktserier av vattentäta isoleringsmaterial.
Varför tror ni att era bad-och våtrumsprodukter toppar ”heta listan”?
– Ja, heta är precis vad vi är… och värme är ett av våra kärnvärden. Dessutom är jag säker på att våra otaliga sammansättningsmöjligheter i våra standardlösningar samt att vi även skapar individuella lösningar gör oss attraktiva när det ska renoveras eller byggas nya wellness- och badrumsanläggningar, oavsett om det är flerbostadshus, småhus, simhallar eller stora hotellprojekt,säger Lasse Ervolder.
Caroline Weinberg, affärsområdesansvarig på Byggfakta DOCU, konstaterar att många tillverkare och leverantörer inom bad/toalett/dusch finns med i toppen av listan, liksom företag kopplade till energieffektivisering.
2023 års raket är finska Novosan, leverantör av produkter till offentliga toaletter, som avancerat från plats 186 (2022) till plats 3 (2023).
- Vår passionerade attityd till dessa bortglömda kvadratmeter ger nycklar till framgång! Vi är den enda specialisten på offentliga toalettutrymmen som verkar både i Finland och Sverige – vi designar, genomför, utrustar och underhåller förstklassiga toaletter. Vi har verkat på den svenska marknaden sedan 2009, då vi startade i Sverige med en produkt – den vattenfria Urimat-urinalen. Vi hoppas att våra toalettprodukter blir mer kända bland arkitekter och byggherrar, bland annat genom Byggfakta DOCU, säger Hanno Airas, vd och grundare.
Paroc, som klättrat från 53:e till 11:e plats, har märkt av uppsvinget för energibesparande produkter och lösningar.
– De senaste åren har energipriser och därmed också energieffektivisering varit mycket i fokus. Eftersom isolering är en av de enklaste och mest kostnadseffektiva sätten att minska energiåtgången har våra produkter välförtjänt hamnat i blickfånget, säger Åsa Eriksson, Parocs marknadschef byggisolering Skandinavien.
I Byggfakta DOCU:s statistik för 2023 syns även vilken typ av dokumentation som laddats ner mest från hemsidan under året.
– Vi ser att intresset för byggvarudeklarationer för produkter till högriskmiljöer (t ex fängelser) ligger högt upp i listan. Det är väldigt intressant. CAD och BIM är fortsatt intressant att tanka hem, samt EPDer och andra typer av dokument kopplat till hållbarhet och miljö, säger Caroline Weinberg.
Wedi har upplevt ett ökat intresse för EPD:er.
– Vi upplever dagligen efterfrågan på miljödokumentationer, och EPD är ett av många verktyg vi använder. Det är en nyckelpunkt i vår strategi kring hållbarhet, säger Lasse Ervolder.
Förra årets utmaningar i form av byggkris, bostadsfall, höga räntor och inflation har ökat kreativiteten hos många leverantörer.
– Med ett lägre bostadsbyggande måste ett flertal av de företag som syns hos oss tänka om kring hur de väljer att visa upp sig. En stor del av deras produkter passar precis lika bra inom exempelvis ROT-, skol- industri- och anstaltsprojekt. De senaste årens utmaningar tror jag också gör att företagen nu är vana att snabbt lägga om planen och ha ett agilt arbetssätt för att utveckla nya idéer, produkter, lösningar och processer. Kreativiteten hos de företag som syns hos oss imponerar verkligen, säger Caroline Weinberg.
Paroc har fått anpassa sig efter marknaden.
– Vi har märkt av nedgången, framför allt inom småhusbranschen. Samtidigt har renoveringsvågen med utgångspunkt i viljan att spara energi varit positiv, säger Åsa Eriksson.
Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök.
Läs mer...