20 år som Sveriges största informationstjänst för byggbranschen

Datum: 9 Sep 2024

Med en unik sökfunktion, gratis användning för målgruppen och en funktion där rätt person får tillgång till tjänsten vid rätt tidpunkt blev ByggfaktaDocu snabbt en digital konkurrent till tryckta produktkataloger när sajten lanserades 2004.

Idag, 20 år senare, behåller Docu sin position som Sveriges största informationstjänst för proffsmarknaden.

För 20 år sedan sjösattes den tekniska plattform för byggmaterial som än i dag är Sveriges största informationstjänst för den professionella byggmarknaden med över en miljon användare under ett år. Byggfakta Docu blev snabbt en digital konkurrent till de tryckta produktkataloger när sajten lanserades.

Syftet för ByggfaktaDocu var – och är - att matcha ihop byggmaterialleverantörer med föreskrivande led och att göra det lätt för branschens aktörer att söka efter produkter och lösningar till sina pågående och planerade byggprojekt, men också att hitta rätt typ av dokument, allt ifrån BIM-objekt och beskrivningstexter till EPD:er.

 – Vår styrka fanns bland annat i systemet. Den tekniska lösningen var outstanding, menar Pär Fack, vd för Docu under de första åren.

Redan från början hade Docu en framgångsrik sökfunktion som också skapade statiska sidor som indexerade på Google. Det gjorde att produkterna blev sökbara och den organiska trafiken blev ett viktigt komplement.

– Vårt innehåll hamnade högt upp på Google tack vare våra tekniska lösningar som gjorde det möjligt att göra specifika sökningar på professionella byggtermer.  Vår sajt blev bättre än materialleverantörernas egna sidor.
På den tiden hade inte ens alla egna hemsidor utan spred sin produktinformation via pdf:er, berättar Peter Björk som var med från början och jobbade med utveckling av sajten.

En annan framgångsfaktor var att Docu från början tog ett strategiskt beslut att tjänsten skulle vara öppen och gratis för användarna, framför allt föreskrivarna.


Pär Fack, vd för Docu under de första åren. foto: privat

– Vi gjorde de lätt för användarna genom att vår tjänst skulle vara gratis. Nu behövde de bara ett ställe att söka information på och vi blev en digital konkurrent till de tryckta katalogerna, säger Pär Fack.

Peter Björk ser också detta beslut som en nyckelfaktor.

– En ideologisk skillnad mellan oss och konkurrenterna var att vi bestämde oss för att inte tjäna pengar på målgruppen. Vårt motto var att jobba för att få ut leverantörernas information i stället för att låsa in material. Via nyhetsbrev pushade vi ut produktinformationen till rätt målgrupp i rätt projekt så att de skulle kunna hitta material vid rätt tillfälle. Det fanns tidigt en inbyggd smartness i tjänsten, som baserades på Byggfaktas affärsidé.

Att marknaden behövde och gillade Docu märktes genom att kunder snabbt anslöt sig.

– Redan de första åren växte tjänsten så det knakade och Docu utsågs till Gasellföretag med dubblerade antal kunder och omsättning flera år i rad, berättar Pär Fack. Att vi hade en skicklig säljkår som kunde branschen och förstod kundernas behov bidrog starkt.

 Inför lanseringen skrev Docu ett samarbetsavtal med Byggfakta om att få använda deras starka varumärke mot royalty. 2009, efter ett uppköp, hamnade Docu och Byggfakta i samma koncern och än idag är Docu ett av koncernens starka varumärken. Konceptet har dessutom visat sig fungera i på hela den nordiska marknaden och tjänsten finns i alla nordiska länder.  


Caroline Weinberg, gruppchef på Byggfakta Docu. foto: Josephine Fantenberg

Historiken är intressant, men ByggfaktaDOCU går också mot en väldigt spännande framtid.

– Med ökade krav på både miljö och hållbarhet inom bygg – så behöver även vi utvecklas och fortsätta vårt gedigna arbete för att hjälpa föreskrivande led att hitta rätt produkter och lösningar utifrån de behov som varje unikt projekt har, säger Caroline Weinberg, gruppchef på Byggfakta Docu.

Föreskrivande led jobbar hårt med att lösa nutidens byggprojekt, utan att påverka allt för mycket för kommande generationer.

– Vi vill vara en del av ett hållbart byggande, och genom vår sajt och de tillverkare och leverantörer som vi samarbetar med, ger vi tillsammans det föreskrivande ledet möjlighet på ett enklare sätt göra bra val inför framtiden.

 

 text: Susanne Bengtsson

Få nyheter om byggmaterial & produkter - direkt i inkorgen


Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök.
Läs mer...

OK, jag förstår