Datum: 7 Feb 2024
Wedi, som tillhandahåller våtrumssystem, toppar listan över Byggfakta Docus mest eftersökta leverantörer 2023.
- Det är fantastiskt att bli belönad med bra resultat när man lägger alla krafter på att bli ännu bättre, säger Lasse Ervolder, ansvarig för Wedi på den skandinaviska marknaden.
Hur känns det att toppa listan över Docus mest besökta leverantörer 2023?
– Det är vi såklart otroligt stolta över och inte minst att vi som team lyckats ligga i topp på listan två år i rad.
Hur har ert år sett ut – någon särskild satsning som ni tror ligger bakom framgången?
– År 2023 tror jag var något helt nytt, och det tror jag att alla byggmaterialleverantörer har märkt av. Större konkurrens och mindre efterfrågan, men också mer fokus på kärnvärden, vad som gör oss unika och hur vi skiljer vi oss från mängden. Här på Wedi har vi arbetat mycket med strategi, framför allt med fokus på hållbarhet, och har som team tagit fram handlingsplaner för genomförandet av dessa åtgärder. Jag är säker på att en del av vår framgång 2023 beror på dessa åtgärder. Självklart har vi också ansträngt med ”storytelling” kring våra referenser och våra produkter.
Varför är våtrum så hett?
– Ja, det är precis vad vi är, varma….. Wedi är en byggskiva och produktserie av vattentäta isoleringsmaterial. Vi arbetar med allt från wellness, golv- och väggkonstruktioner i badrum, kundanpassade lösningar och inte minst implementering av golvvärme i våtrum. Så att vara "het" är ett av våra kärnvärden. Dessutom är jag säker på att våra otaliga sammansättningsmöjligheter i våra standardlösningar och det faktum att vi skapar individualiseringslösningar gör oss attraktiva när det ska renoveras eller byggas nya wellness- och badrumsanläggningar, oavsett om det handlar om flerbostadshus, småhus, simhallar eller stora hotellprojekt.
Vilka produkter är era storsäljare?
– På den svenska marknaden är wellness helt klart ett av de produktområden som vi är mest framgångsrika inom, detta tack vare vårt goda samarbete med Kakelspecialisten AB i Stockholm. Utöver detta säljer vi många byggskivor genom ett stort urval av återförsäljare inom kakelbranschen.
Vilken är er främsta målgrupp?
– Herr och fru Svensson, arkitekter och hantverkare som behöver en bra lösning för sitt badrum.
Har ni annars märkt av tuffare tider med byggkris, bostadsdipp, inflation och räntehöjningar?
– Helt klart att 2023 inte var året då vi sprängde alla budgetar och anställde en massa nya medarbetare. Men vi är stolta över att vi klarade oss bra, att vi kunde behålla alla och skapa ett positivt resultat trots mindre omsättning. Så vi är starkare nu än i början av 2023
– och det är också en prestation vi kan vara stolta över.
Lasse Ervolder, wedi
Hur jobbar ni med hållbarhet och EPD:er?
– 2024 måste vi revidera vår första EPD (Environmental Product Declarations) från 2019 och här är det viktigt för oss att ta med värdena C3 och C4 (avfall/deponi/återvinning) i den nya EPD:n. Samtidigt har vi stort fokus på att förbereda EPD:er för våra övriga produktserier. Vi upplever dagligen efterfrågan på miljödokumentation, och EPD är ett av många verktyg vi använder. Det är en nyckelpunkt i vår strategi kring hållbarhet under avsnittet Business.
– Men hållbarhet är mycket mer än EPD och vårt arbete omfattar både näringsliv, organisation och samhällsaktiviteter som är och kommer att bli en större och större del av vårt arbete.
Har ni några nyheter på gång?
– I Wedi Skandinavien har vi ett nära samarbete med svenska Vixmodule AB och på NordBygg 2024 räknar vi med att kunna presentera framtidens badrum med marknadens lägsta LCA-värden och med Sintef-godkännande. Ett superspännande projekt!
– Wedi GmbH kommer även med många nya produktnyheter, vilket kan skapa nya möjligheter för oss. Till exempel nya designytor wedi TopWall och Fundo Top med marmorlook, nytt golvsystem (fundo Flex) och nya avloppstyper med inbyggt P vattenlås (wedi Fundo Wave avlopp).
Hur ser ni på 2024?
– Vi måste fortsätta i den goda riktningen vi är på för vi får inte förvänta oss att allt förändras med årsskiftet. Men det viktigaste är att vi måste ha kul, för det skapar en arbetsglädje som sprider sig hela vägen till våra slutkunder.
Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök.
Läs mer...