Waynes nya coffee shop-koncept som innebär ett helt nytt utseende med Silestone® som bordsmöbel och bardisk.
Datum: 2 Nov 2021
Det nya inredningskonceptet för Waynes har förverkligats i Sverige. Butiksinredningsföretaget/utvecklaren ITAB har gjort flera coffee shops med det nya konceptet och bilderna visar caféet på Vasagatan i Stockholm. Ansvarig inredningsarkitekt för projektet är Cilla Pettersson och Peter Lundbergh som har skapat en ny kundupplevelse och ett servicekoncept för Waynes– allt inramat i en ny inredning.
Waynes är en välkänd svensk coffee shop-kedja som de senaste åren expanderar kraftigt globalt och lokalt. För att uppmärksammas på en redan mättad marknad var det viktigt att se över sin gamla identitet och kommunicera sina svenska rötter och stärka sin varumärkesidentitet. Det nya konceptet syftar till att skapa ett hem för den skandinaviska Fikakulturen.
Waynes lanserades i Stockholm 1994 och deras mörkblå märkesfärg blev snabbt en stor del av deras identitet. Coffee shop-kedjan har vuxit snabbt de senaste åren och har idag nästa 150 butiker på 7 marknader. Du hittar Waynes i Norge, Vietnam, Tyskland, Cypern, Saudiarabien och Jordanien. Waynes nya Coffee shop-koncept innebär ett helt nytt utseende och många smarta lösningar.
Waynes var den första Coffee shop-kedjan i Sverige som introducerade en "latte" och 2017 utnämndes kedjan till Årets Franchise. Waynes gick in i 2020 med en helt ny varumärkesidentitet som gör det svenska ursprunget tydligare och skiljer sig från konkurrenterna. Förnyelsen inkluderar inredningen samt den grafiska identiteten. De mörka murriga färgerna ersätts av ljusare skandinaviska nyanser och naturmaterial som trä och läder. Med valet av en modern, fräsch och ljusare "Scandinavian Blue" omfamnar det nya konceptet varumärkesfärgen och gör färgen till ledstjärnan igen. För den internationella marknaden var det viktigt att skapa en identitet som betonar det svenska arvet och att skapa ett varmt och inbjudande utrymme för alla tänkbara tillfällen.
I deras Coffee shop har den blå varumärkesfärgen en stark närvaro, kontrasterad med taktila material som kakel, linnetapeter, blont trä och gröna växter. "Eftersom konceptet skapades för en världsomspännande utrullning var det viktigt att skapa en verktygslåda med möbelmoduler som är skalbara och flexibla för att passa in i ett brett utbud av utrymmen", förklarar teamet Cilla och Peter som vardera har sin designstudio.
Sedan den svenska kedjan knackade på hos Studio Cilla och Studio Peter Lundbergh, för att skapa ett nytt inredningskoncept som hyllar Sveriges "fika"-kultur, har detta projekt skickats in för #FrameAwards2021 i kategorin #Restaurant
Projektledare Francisco Muñoz från Cosentino Scandinavia ansvarade för
Silestone® i detta projekt och beskriver några av fördelarna och kraven; "Eftersom Silestone® från Cosentino har de idealiska egenskaperna för bänkskivor såväl som alla ytor för servicemarknaden valdes materialet. Med en låg absorptionsnivå och hög rep-beständighet förblir ytan oförändrad efter dess dagliga användning. Eftersom servicemarknaden ytor utsätts för mer extremt slitage är Silestone perfekt lämpad för detta syfte. Bordsskivorna är för-borrade enligt ritning med fästningar installerade från fabriken, vilket underlättar monteringen av dessa på plats.
Frågor till formgivaren Cilla Pettersson och Peter Lundbergh, inrednings-arkitekter på Studio Cilla och Studio Peter Lundbergh
1. Projektets mest intressanta arkitektoniska och dekorativa egenskaper?"Viktigt vid skapandet av det nya inredningskonceptet för Waynes var känslan av ett varmt och inbjudande utrymme med en skandinavisk touch. Så det handlar om att hitta en bra balans när man väljer rätt färger och material. Den långa bardisken är förstås ett huvudinslag i deras Coffee shop eftersom det är "hjärtat" där kaffet serveras.
2. Varför du som inredningsarkitekt valde Cosentino-material, berätta om egenskaperna och fördelarna med Silestone i projektet"Silestone var det perfekta valet för bordsskivorna och displayen/bänkskivorna på bardisken. Färgen Silestone Blanco City i Suede-textur valdes ut eftersom den fungerar riktigt bra tillsammans med färg-och materialpaletten för att betona hela projektets "skandinaviska" touch." förklarar inredningsarkitekten Cilla och fortsätter;
"De blåfärgade väggarna åtföljs av taktila material som bordsskivor i Silestone med texturen Suede, linnetapeter, genomskinliga gardinavdelare och gröna växter i lerkrukor. Typiskt för skandinaviska interiörer är också användningen av blont trä."
En mycket viktig aspekt när Cilla och Peter valde Silestone för projektet var också hållbarheten och resistens mot fläckar eftersom en Coffee shop- är en mycket tuff miljö.
"Vi visste att personalen skulle ha lätt att rengöra bordsskivorna och behålla ett mycket fräscht utseende." I slutet betonade Cilla vissa egenskaper som är viktiga i en världsomspännande lansering: "En annan aspekt när man väljer Silestone är också den positiva sidan av att materialet kommer i olika tjocklekar. Att kunna välja tunnare brädor för vissa områden underlättar produktionen och sparar både på material och vikt för transporter vilket är viktigt eftersom projektet är planerat att gå ut över hela världen."
Läs mer om detta projekt på ByggfaktaDOCU's sida för referensprojekt.