White arkitekter och danska Henning Larsen
Architects har tillsammans bidragit
till utvecklingen av Konstnärligt campus
vid Umeå universitet. De ligger bakom
två av de mest utmärkande byggnaderna i området, vid
kanten av Ume älv.
Det handlar om Arkitekthögskolan och konstmuseet
i Umeå, Bildmuseet, som tillsammans utgör 8 850 kvadratmeter.
Båda lever upp till hårda byggnadskrav och smälter in i omgivningen på ett sätt som riktar världens ögon på Umeå.
Båda byggnaderna är enligt Per Ebbe Hansson designade utifrån principer som uppfyller många intressen och mål. Skolan och museet är byggda i samma stil och inte minst av samma hållbara grundprinciper, men de är hög grad olika när de tillgodoser olika behov för sina brukare.
Krävdes research och eftertanke för att gå ihop
Arkitekthögskolan rymmer 260 studenter som ska inspireras
till en massa nya idéer kring arkitektur och ändå
kunna fokusera på klassiska studier i ämnet.
Konstmuseet däremot ska säkerställa en optimal miljö
för koncentration och fördjupning i konst och konstupplevelse.
Samtidigt ska innemiljön fungera ihop med
konstverken.
De två byggnaderna skiljer sig alltså markant från varandra, men i gengälld håller de sig till en samstämmig stil där de står skuldra mot skuldra vid den brusande Umeälven.
Sibirisk lärk signalerar nordiskt
Från början hade arkitekten föreställt sig att fasaderna på den första byggnaden, Arkitekthögskolan, skulle byggas av större glaspartier som garanterar maximal genomströmning av det säregna norrländska ljuset.
Men på grund av klimatet och den kalla vintern fick de ge upp tanken på stora genomsiktliga fasadpartier och i stället fokusera på en mer täckt fasad och mindre fönster.
– Som så många gånger förr fick hindren oss att utveckla en bättre design. Då vi behövde mer täthet var vi tvungna att överväga val av fönster och fasadmaterial. När det gäller fönster tog vi fram en design med många mindre fönster placerade på ett speciellt sätt så de både ger ett särskiljande utseende, säkrar utsikten till älven och skapar ett annorlunda och välkomnande ljus, säger Per Ebbe Hansson.
Till fasaden mellan de många fönsterramarna valde arkitekten trä – sibirisk lärk, som både är väderbeständig och signalerar något nordiskt. Inomhus är det väggar av ljus björk blandat med vit, putsad betong. Ljus björk är ett mycket lokalt val eftersom Umeå är känd som björkarnas stad. Resten av byggnaden består av lokalt stål och betong.
Förutom det speciella estetiska uttrycket var valet av material också rationellt rent byggtekniskt. De flesta byggelement är prefabricerade och har fogats samman på byggplatsen.
Text: Jenny Marcuson i Byggfaktas branschtidning #2 2013
Foto: Åke E:son Lindman
Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök.
Läs mer...