Sveriges äldsta järnvägsstation har skaffat sig en ny ”hatt”. Under den gångna vintern har det anrika gamla stationshuset i Göteborg fått en helt ny takbeklädnad i fjälltäckt titanzink.
Järnvägsstationen i Göteborg invigdes 1858 och byggdes då för Västra stambanan efter ritningar av järnvägsarkitekt Adolf Wilhelm Edelsvärd. Efter att ha stått emot vädrets makter, eldsvådor och slitage i mer än 150 år var stationstaket i rejält behov av renovering. Några av takdelarna har återuppbyggts efter en brand som härjade stationshuset 1923, men delar av det högra takskeppet var kvar sedan byggnaden uppfördes. Jobbet, som har utförts av medlemsföretaget Göteborgs förenade plåtslageri, har varit ett äkta hantverksarbete med många speciallösningar.
– Taket var i stort behov av renovering. Vi fick till exempel börja med att plocka ner takryttarna i bitar och reparera, blästra och måla om dem, berättar Ronny Jensson, som tillsammans med Lars Olofsson äger och driver Göteborgs förenade plåtslageri, som grundades 1873 och därmed har nästan lika många år på nacken som stationshuset.
Förutom arbetet med takryttarna har de restaurerat takträet, monterat ner alla smidesdetaljer och renoverat dessa samt lagt det nya taket i titanzink från Rheinzink. Ett arbete som tog totalt fyra månader med i snitt fem man på plats.
Text: Karin Cederonius i Plåt & Vent Magasinet #8 2013
Foto: Tomas Skagerlind
När Sveriges äldsta järnvägsstation, det anrika stationshuset i Göteborg skulle renoveras, valde beställaren vår högkvalitativa underlagspapp YAP Superfelt.
Foto: Tomas Skagerlind och Ronny Jensson
Produkt: ÅNG- OCH RADONSPÄRR / Alutrix 600
Produkt: TÄTSKIKT / Mineral Helasta P4
Produkt: ISOLERING / PIR Kompakt
Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök.
Läs mer...