Datum: 19 Apr 2023
Cembrit har bytt namn till Swisspearl i samband med att företagen gått samman. Tillsammans kan vi erbjuda ett bredare sortiment med bibehållet fokus på hållbarhet. Våra innovativa produkter kommer även fortsättningsvis att ge stort spelrum för kreativa idéer, funktionell design och konstruktion. Som en ledande leverantör av byggprodukter, lösningar och service tror vi att det alltid finns.
MORE TO CREATE
Med 2 400 medarbetare i Europa, breddat sortiment och fortsatt fokus på innovation och hållbarhet blir Swisspearl ledande inom multi-funktionella fibercementprodukter på en internationell marknad. Swisspearl-gruppens kultur- och varumärkesarv går tillbaka till slutet av 1800-talet. Det är ett schweiziskt familjeägt företag som nu går in som långsiktig ägare.
– Våra svenska kunder kommer få ta del av många fördelar. De kommer kunna välja i ett bredare produktutbud samtidigt som vi behåller de värden som har byggts upp under respektive bolags varumärke. Med vår gemensamma erfarenhet, kompetens och solida grund kommer vi fortsätta satsa framåt både när det gäller utveckling av produkter och service för att bidra till en mer hållbar byggindustri”, berättar Niklas Andersson, vd Cembrit Sverige.
Cembrit byter namn till Swisspearl den 1 april och den nya logotypen lanserades den 23 mars.
Namnbyte på både bolag och sortiment i Sverige – med ett undantag
Cembrit Sverige erbjuder idag förutom fasadskivor av fibercement även till exempel takskivor och byggskivor. Fasadskivorna återfinns på såväl skolor som på villor och renoverade miljonprogramsområden. I och med att Swisspearl och Cembrit går ihop breddas sortimentet. Samtliga produkter kommer att byta namn - förutom den populära vindskivan Cembrit Windstopper som behåller namnet tills vidare.
Huvudkontoret i Stockholm behålls, liksom samtliga av Cembrits nuvarande regionalkontor i Sverige. Precis som tidigare kommer större delen av tillverkningen att ske i en fabrik utanför Helsingfors.
Rekordresultat 2022
Cembrit Sverige fyller 20 år i år, men har anor längre tillbaka än så. Omsättningen landade på ett rekord 2022 och efterfrågan på produkterna ökar.
– Vi har ett starkt varumärke, stort kundfokus och etablerat återförsäljarnät. Ofta väljer byggare våra skivor eftersom de är tåliga, fukt- och brandsäkra och i princip underhållsfria. Arkitekterna uppskattar därutöver designmöjligheterna med mönster, färger och strukturer. 2023 blir ett spännande och roligt år när vi går samman med Swisspearl, byter namn, får fler kompetenta medarbetare och kan erbjuda ett breddat och väldesignat sortiment till våra kunder”, säger Anna Ranow, marknads- och kommunikationsansvarig Cembrit Sverige.
För mer information kontakta:
Anna Ranow, marknad- och kommunikationsansvarig Cembrit Sverige
070-736 47 67
anna.ranow@se.swisspearl.com
Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök.
Läs mer...