Dagens arenor ställer nya krav. Ofta handlar det om multiarenor som skall utnyttjas för mycket mer än idrott. Samtidigt har arenorna i sig blivit en bärare av varumärken genom att de får sponsorernas namn.
Rivningen av den gamla Ullevi-arenan påbörjades tidigt under 2007. En ny fotbollsstadion skulle uppföras på samma mark. Den nya arenan, som invigdes i april 2009 är hemmaplan för IFK Göteborg, GAIS och ÖIS. Publikkapaciteten är cirka 19 000 varav 4 000 är ståplatser. Arenan rymmer också 2 500 kvadratmeter kommersiella ytor för uthyrning.
När arenan skulle döpas fick språkprofessorn Sture Allén i uppdrag att komma med ett namnförslag och arenan kom att döpas till Gamla Ullevi trots att det var en helt ny arena.
Nybyggnad | Stockholm | 500,0 Mkr
Nybyggnad av hotell som uppgår till 2 byggnader i Stockholm med 558 lägenhete...
Nybyggnad | Bromma | 600,0 Mkr
Nybyggnad av flerbostadshus som uppgår till 22 byggnader i Stockholm på 4 vån...
Produkt: Bostäder
Nybyggnad | Gävle | >20 mkr
Nybyggnad av affärshus som består av en byggnad i Gävle på ett våningsplan. S...
Produkt: Fasadalternativ
Borås
Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök.
Läs mer...