Dagens arenor ställer nya krav. Ofta handlar det om multiarenor som skall utnyttjas för mycket mer än idrott. Samtidigt har arenorna i sig blivit en bärare av varumärken genom att de får sponsorernas namn.
Rivningen av den gamla Ullevi-arenan påbörjades tidigt under 2007. En ny fotbollsstadion skulle uppföras på samma mark. Den nya arenan, som invigdes i april 2009 är hemmaplan för IFK Göteborg, GAIS och ÖIS. Publikkapaciteten är cirka 19 000 varav 4 000 är ståplatser. Arenan rymmer också 2 500 kvadratmeter kommersiella ytor för uthyrning.
När arenan skulle döpas fick språkprofessorn Sture Allén i uppdrag att komma med ett namnförslag och arenan kom att döpas till Gamla Ullevi trots att det var en helt ny arena.
Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök.
Läs mer...