Sjöhistoriska Museet

Ombyggnad av museum i Stockholm. Själva byggnationen startade juni 2014 med en beräknad byggtid på 6 månader till en uppskattad kostnad av 8 mkr.

Byggherre var Statens fastighetsverk och som arkitekter anlitades AIX Arkitekter. Projektet utfördes i form av utförandeentreprenad och Ovidius Bygg blev utsedd till generalentreprenör.

Tittar vi på andra företag som Byggfakta har kopplat till byggprojektet hittar vi exempelvis Astadien Byggkonsult som har deltagit som konstruktör, som ventilationskonsult arbetade Jerenko Konsult och Jerenko Konsult utsågs till VS-konsult. Elkonsult var ÅF-Infrastructure.

Missa inte nya affärsmöjligheter på projektmarknaden, testa BYGGFAKTA SMART. Du får en gratis lista med planerade byggprojekt här
Byggfakta

Inblandade företag

JOM / Järn i offentlig miljö

JOM AB har skapat layouten till en handicap-ramp för Sjöhistoriska Museet. Rampen består av gjutjärnselement liggandes på en stålkonstruktion anpassad för den speciella arkitekturen. Rampen löper längs byggnadens unika form upp till mot huvudentrén. Sjöhistoriska museet ingår tillsammans med Vasamuseet, Marinmuseum och Järnvägsmuseet i Statens maritima museer. Den 15 februari 1914 slog det nya Sjöfartsmuseet upp sina portar för allmänheten arkitekt var Ragnar Östberg Husets böjda former ska erinra om fartyg: runda former är starkare än raka på stormande hav. Ännu en maritim finess kan beskådas av den som ser Stockholm från luften: museibyggnaden bildar tillsammans med stadshuset - även det ett verk av Östberg - ett gigantiskt ankare. Muséet verkar inom myndighetens uppdrag att samla, vårda och ställa ut material om handelssjöfart, skeppsbyggeri och sjöförsvar till allmänheten. Utmaningen var att få till alla olika sektioner i rampen med rätt stigning och svängning längs den rundade formen från fasad till entrétrappa.

Ytan skulle vara omålad för att få till en naturlig nötning av den vackra ytan som gjutjärn naturligt har före målning. Objektet är en anpassad ramp med rätt lutning som var användarvänlig och som passade in i byggnadens rundning och stigning till entréplan från parkeringen. JOM - Järn i Offentlig Miljö - erbjuder högkvalitativa gjutjärnsprodukter och smidesprodukter för skydd, utsmyckning och funktion i offentliga miljöer. JOM är specialister på ändamålsenliga och specifika konstruktioner för offentlig miljö och förvaltar det hantverkskunnande som krävs för att rekonstruera och reproducera klassiska former och funktioner. Vi satsar också på utveckling inom teknik, form och funktion som möter nutida och framtida krav.


Arkitekt
AIX Arkitekter AB
Byggentreprenör
Ovidius Bygg
Byggherre
Statens fastighetsverk
Elkonsult
ÅF-Infrastructure AB
Generalentreprenör
Ovidius Bygg
Generalkonsult
AIX Arkitekter AB
Konstruktör
Astadien Byggkonsult AB
Projekteringsledare
Forsen AB
Projektledare
Forsen AB
Ventilationskonsult
Jerenko Konsult AB
VS-konsult
Jerenko Konsult AB

Projektdata

Ombyggnad av museum i Stockholm
Sjöhistoriska museet
Djurgårdsbrunnsvägen 24
Stockholm
Stockholm
Värde(Milj.):
8 mkr
Entr.form:
Utförandeentreprenad
Byggstart:
juni 2014
Färdigt:
december 2014
Byggtid:
6 månader
Skapades:
2014
Uppdaterades:
2015-12-02

Relaterade projekt

Boden Försvarsmuseum

Boden Försvarsmuseum

Ombyggnad | Boden | 31,0 Mkr

Ombyggnad av museum som uppgår till 2 byggnader i Boden på 5 våningar. Själva...

Ikea Museum

Ikea Museum

Ombyggnad | Älmhult | 75-100 mkr

Ombyggnad av museum som består av en byggnad i Älmhult. Själva byggnationen s...

MUNCH MUSEUM

MUNCH MUSEUM

Oslo

Architect/Entrepreneur: Statsbygg.


Nationalmuseum, Stockholm

Nationalmuseum, Stockholm

Ombyggnad | Stockholm | 725 mkr

Ombyggnad av museum som består av en byggnad i Stockholm. Själva byggnationen...


Få nyheter om byggmaterial & produkter - direkt i inkorgen


Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök.
Läs mer...

OK, jag förstår