Nybyggnad av spårvagnsdepå som består av en byggnad i Stockholm. Själva byggnationen startade maj 2012 med en beräknad byggtid på 24 månader till en uppskattad kostnad av 1 mdr kr över en bruttoyta på 20000 kvadratmeter.
Byggherre var AB Storstockholms Lokaltrafik och som arkitekter anlitades BBH Arkitekter & Ingenjörer. Projektet utfördes i form av totalentreprenad som hanterades av COBAB Sverige som totalentreprenör.
Tittar vi på andra företag som Byggfakta har kopplat till byggprojektet hittar vi exempelvis ELU Konsult som har deltagit som konstruktör, som ventilationsentreprenör arbetade Assemblin Ventilation och VVS-Metoder Stockholm anlitades som VS-entreprenör. Elinstallationerna hanterades av Sallén Elektriska samtidigt som Miljögolv i Stockholm utsågs till golventreprenör och Applikator Måleri hade hand om måleriarbetet.
En nordlig förlängning av spårvägen, Tvärbanan, i Stockholm är just nu under uppbyggnad. I samband med den nya Solnagrenen en depå tjänst byggs i Ulvsunda som kommer serva tåg på Tvärbanan samt den intilliggande Nockebybanan. Den Ulvsunda depån, med åtmin total budget på 140 milj Euro, kommer att ha en kapacitet på service 60 vagnar.
CDM: s spårsystem Q-TRACK-JIG valdes för alla spår inklusive åtta utryckningar i depån. Skenorna är således inkapslade i gummiprofiler för vibrationer och elektrisk isolering.
Genom användning av CDM JIG-systemet de inkapslade spåren kan vara vertikalt och horisontellt justeras före gjuten i betong. För extra elektrisk isolering en CDM-ELEC-FOLIE installerades mellan järnväg och gummi. Installationen på Ulvsunda gjordes under juli-augusti med entreprenören Broby Spår.
Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du till att vi samlar in data om dina besök.
Läs mer...